Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

26 okt 2009

Varför uppfinna hjulet igen!?

I mitt arbete har jag förmånen att möta många framgångsrika affärsmän och -kvinnor. Gemensamt för dem alla är att de har jobbat hårt för sin framgång. Vad som skiljer dem åt är att de har olika idéer, tillvägagångssätt och förutsättningar.

Att kopiera är grunden till allt entreprenörskap säger entreprenören och föreläsaren Fredrik Härén och finansmannen Sven Hagströmer i en artikel jag läste på E24 häromdagen.

Kanske kontroversiellt – men ändå inte. 

Entreprenörskap definieras på Wikipedia som ”förmågan att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter”. Det handlar om driv och om förmågan att tillvarata möjligheter. Något som är applicerbart både på människor med högtflygande planer och unika idéer och på människor med mer jordnära planer och en idé om att utveckla något befintligt.

Det finns många potentiella företagare där ute som hämmas av tanken att de inte är kreativa nog att driva sin idé. Var inte det! En väg är att anmäla sig när SVT söker nya deltagare till säsong 2 av Draknästet. Skynda med ansökan – sista ansökningsdag är 31 oktober.

I anslutning till artikeln i E24 finns en rad konkreta exempel som exemplifierar artikeln – läs mer här >>
Och några som inte lyckades så bra finns här >>
Läs mer om Draknästet på svt.se, Intervju med Gunilla von Platen på dn.se, Draknästets fanblog, Kreafonbloggen.

Film: En av världens mest kända entreprenörer, Richard Branson, intervjuas för TED.
Inlagt av: Charlotte

Kommentarsfältet är stängt