Alla bär vi på berättelser av många slag. De kan handla om din familj, minnen från en resa eller ett tillfälle som berörde dig på arbetet. Utan berättelser finns vi inte och det är bara du själv som väljer vad just du vill berätta om.
Under dagens välbesökta frukostföreläsning, som vi anordnande tillsammans med storytellern Matts Heijbel, pratade Matts en hel del om corporate storytelling. Hur vi kan befolka vårt varumärke och göra det mer mänskligt med emotionella berättelser.
Han fängslade oss med några av sina målande berättelser:
t ex om mångspråkige barberaren Gyllenspetz på Centralen i Stockholm i början av 20-talet – sedermera en viktig grundargestalt för Forex, Ikeas Kamprad som köper Coca Cola på ICA för att fylla upp hotellrummets minibar, nytillträdde påven Franciskus som avstår från alla privilegier och slutligen Annukka som i barndomen fiskade abborrar i Östersjön och nu ”ger sitt liv” för att rädda detta hav från miljöförstöring.
Men hur kan man då locka fram alla dessa berättelser? Hur får du medarbetarna att börja berätta? Matts gav oss några enkla tips:
- Lyssna! Var lyhörd och lyssna till vad dina medarbetare berättar.
- Fundera! Vilka berättelser finns i organisationen och vilka vill du lyfta fram?
- Fråga! Är det något som någon gång har berört dig i ditt arbete? Vad var det som hände? Vad har du för drömmar?
- Dramatisera! Allt måste vara sant, men det är tillåtet att vara flexibel med detaljerna och måla med alla sinnen.
Vill du ha storytellergurun Matts nyhetsbrev? Anmäl dig till matts@storytellers.se så kommer du med på listan!
Foto: Stefan Linnerhag – viewit360
Inlagt av Louise och Birgitta