Just nu hårdbevakar media president Obamas besök i Stockholm. Redan igår råkade Regeringskansliet publicera sin testsida och ryktet om att Air Force One hade landat på svensk mark spred sig fort. Men inte förrän klockan 10 i förmiddags anlände Mr President med sitt enorma följe; kirurger, läkare, helikoptrar, presspool, kockar och givetvis flera hundra secret service-agenter. Säkerheten är ”löjligt tight” och vanliga flygresenärer gör bäst i att stryka dynamitskämten om de vill upp i luften.
Som alltid vid händelser utöver det vanliga (till och med prinsessan Madeleines babylycka tycks hamna i skymundan) passar många företag på att utnyttja uppmärksamheten. Klädföretaget Gant välkomnar Obama via storbildstavlor strategiskt placerade längs vägen mellan Arlanda och Stockholm och Magine erbjuder samtliga utländska journalister på Marriott Hotel en iPad. Alla är dock inte lika positivt inställda till presidentbesöket och flera organisationer passar på att visa sitt missnöje genom demonstrationer, gatuteater och Guantánamoburar. (Senaste presidentbesöket i Sverige var 2001 – Göteborgskravallerna).
I utländska medier hyllades Sverige inför Obamas besök; social trygghet, ekonomisk framgång och miljötänk är områden som uppmärksammas, så även forskning och utveckling. Vad Reinfeldt och Obama väljer att diskutera under presidentens 24-timmars visit återstår att se men att Sverige som varumärke får en positiv framtoning i internationella medier är säkrat.
Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet
Inlagt av: Josephine Ferguson