Debatten har blivit stor efter Uppdrag Gransknings reportage ”män som näthatar kvinnor” som visade hur kvinnor möts av trakasserier, hot och kränkningar på nätet. Att näthatet finns går det inte att blunda för men frågan är vad man kan göra åt det?
Eftersom företag är ansvariga för dialogen på sin Facebooksida bär man ett ansvar gentemot sina fans – att inte utsätta dem för hot och kränkningar.
Det finns verktyg och funktioner på Facebook för att undvika hatiska kommentarer på sin företagssida. Bl. a. verktyg för hur du blockerar användare som hotar andra samt hur du filtrerar bort inlägg som innehåller hatiska ord såsom våldtäkt och hora.
Vi kan rekommendera Facebookskolans inlägg ”så undviker ditt företag hot och hat på er sida” där du kan läsa mer om hur du praktiskt går till väga för att skydda dina fans från näthatet!
Här kan du se hela Uppdrag Gransknings reportage om näthatet. Vi har tidigare berört ämnet här på Plyhmbloggen:
Den andra sidan av sociala medier
Friday hela veckan för Rebecca Black
Färgsprakande förortstvåa i Rågsved
Inlagt av Louise