Den känsla dina ord väcker hos mottagaren blir bestående och lagras i hjärnan. Om du tänker dig för och uttrycker dig rätt kan du sätta igång positiva känslor, som gör att mottagaren uppfattar ditt budskap mer positivt.
Metoden Talkmap har utvecklats av Lena Skogholm och gör oss till smartare kommunikatörer.
Några råd:
• Bli en ja-sägare (säg ”ja, så kul, men det passar mig bättre nästa vecka” i stället för ”nej, jag inte tid att träffa dig idag”)
• Bli en jag-sägare (säg ”jag hängde inte riktigt med” i stället för ”du förklarar dåligt”)
• Säg ”därför att” (förklara varför du är försenad etc – då får du större förståelse)
• Förstå andra – (bekräfta att du har hört, förstått och respekterar i ett samtal. Då slipper din samtalspartner känna sig kränkt och har lättare för att lyssna utan att behöva hävda sig. Du får förhoppningsvis samma förståelse som du själv visar.)
Det låter väl vettigt. Användbart inte bara i jobbet, det borde vara självklart i alla sammanhang. Det krävs förmodligen lite övning, men visst kan det vara värt ett försök. Behöver du hjälp kan du ju alltid gå på kurs.
Ovanstående information har delvis hämtats från januarinumret av Kupé – SJs trevliga magasin.
Det finns ju också möjlighet att använda humor i kommunikationssammanhang! Se tidigare inlägg ”Får en VD vara rolig?”