Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

28 jan 2011

Rör inte vår Ingvar!

 

Han möblerade en berättelse i våra huvuden om en multinationell koncern på småfolkets sida, han knöt an till traditionella svenska värderingar om flit och sparsamhet. Det vilar något provocerande präktigt över företaget,” skrev Expressens Eric Erfors angående Ikea och Kamprad.

Onsdagens Uppdrag Granskning avslöjade att maktbolaget Inter Ikea styrs av familjen Kamprad via en dold stiftelse – Interogo Foundation – med 100 miljarder kronor i eget kapital och med säte i Lichtenstein. När Ingvar Kamprad i programmet konfronterades med dessa uppgifter förnekar han och kallar reportern för ”helt jävla sjuk i huvudet”. Kort efter Uppdrag Gransknings slut bekräftar dock Kamprad att stiftelsen existerar . Senare har han gett svar på tal via ett brev som bl a publicerats på den chatt som var öppen i går mellan 09.00 – 17.00 och där Ikea/Ingvar svarade på ”allas” frågor. Man kan bara ana hur den okända PR-byrån jobbat i sitt anletes svett.

Det råder inget tvivel om att Ikea utnyttjar det globala skatterättsliga systemet (som så många andra multinationella företag) på ett högst sofistikerat sätt, en företagsmodell som många anser strida mot den anspråkslösa och folkliga image som Ikea har byggt upp. Oetiskt (?) och osvenskt kanske men definitivt inte olagligt. Och hur svenskt var nu Ikea egentligen?!

Uppdrag Granskning hade jobbat hårt på att haussa upp förväntningarna – som också kammade hem de högsta tittarsiffrorna någonsin i granskningens historia. Men Ikeas informationsavdelning konstaterar att den mediala uppmärksamheten faktiskt var större före än efter programmet sändes.

Vi är vana att Kamprad framställer sig /framställs som en blygsam, trögfattad och lite töntig smålänning. Han är dessutom känd för sin modesta livsföring. För många är Ikea = Kamprad = Ikea med allt vad det innebär. Otvivelaktigt är det t ex  lättare för kunderna att identifiera sig med svenne-Ingvar än miljardär-Ingvar. Därav kanske också  delvis förklaringen till den stora upprördheten över Uppdrag Gransknings avslöjanden.

Uppdrag Granskning nådde ett av sina syften  och rörde upp många känslor.

Film- Ingvar Kamprad lever som han lär –  Youtube
Foto: Flickr
Inlagt av: Josephine

1 kommentar

  1. […] är inte bara ett omtyckt företag (med vissa undantag) och ett starkt varumärke. Man kan det här med PR också och vet hur viktigt […]