Nu har vi spanat in de senaste trenderna inom foto för 2015. I Resumé berättar Rebecca Swift på bildbyrån Getty Images om fyra trender för bilder inom marknadsföringen 2015 och på Elle-bloggen har Emma Svensson, som är fotograf, samtalat med andra fotografer om vilka trender de ser framöver.
Så här sammanfattar vi:
Mindre krystade och konstruerade bilder. Istället blir bilderna mer naturliga och normala människor från vardagen kommer att synas. Människor kommer att visas utifrån ett bredare urval som reflekterar hur samhället ser ut, till exempel när det gäller etnicitet och jämlikhet.
Det operfekta blir det perfekta. Teknisk ofullkomlighet kommer att addera värde, eftersom det knyter an till betraktaren på ett mer känslomässigt sätt. Vi kommer att få se mer oretuscherade bilder, bilder som känns mer äkta och berättar historier.
Rörlig bild blir allt viktigare. Inte så mycket filmer, utan mer korta rörliga klipp. Kameror som monteras fast på något som rör sig blir vanligare. Till exempel en kamera på ett hundkoppel, på framrutan i bilen, på cykeln, båten, etcetera. På så sätt skapas tidsdokument över vår vardag.
Olika fotografiska genrer inspirerar varandra. Kommersiellt foto kommer att påverka det dokumentära, det amatörmässiga det proffsiga och så vidare.
Inlagt av: Mari
Foto: Mari