Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

26 sep 2012

Missoni sätter färg på Lindex

Igår var det säljstart för Lindex designsamarbete med Missoni, det italienska modehuset som gjort sig känt världen över genom sitt karakteristiska, randiga mönster. Åtta år efter att H&M lanserade sin första designkollektion med hjälp av Karl Lagerfeldt tar Lindex nu äntligen ett steg närmare fashion. Succé? Givetvis. Som det brukar heta; If you can’t beat them, join them.

Till skillnad från H&M nöjer sig dock inte Lindex med att erbjuda kombinationen mode och kvalitet till bästa pris utan skänker dessutom 10 % av försäljningen till Rosa bandet, något som skapar ovärderlig goodwill åt det svenska företaget. Sedan 2010, då deras Pink Collection lanserades tillsammans med Narsisco Rodriguez, har Lindex samlat in pengar till bröstcancerforskning men genom det uppmärksammande Missonisamarbetet och kollektionens succé kan företaget verkligen utnyttja välgörenhetsarbetet i sin marknadsföring.

Att gå från halvtrist budgetmärke till att erbjuda en exklusiv kollektion är helt rätt för Lindex. Varumärket är i stort behov av en klick färg och förhoppningsvis ändrar Missonisamarbetet den grå image som Lindex hittills haft svårt att tvätta bort. Att Missoni dessutom är ett familjeföretag som drivs av kvinnor är en perfect match för Lindex som de senaste åren satsat stort på familjen som konsument.

Missoni har tidigare gjort sin design tillgänglig för alla då de förra året tog fram en kollektion tillsammans med den amerikanska lågpriskedjan Target, men det är inte enbart positiv kritik som ges när de stora modehusen samarbetar med budgetmärken. Det har talats om billiga kopior och icke genuina, massproducerade plagg där design och hantverk ifrågasätts. Ett varumärke som Lindex har dock allt att vinna på designsamarbetet och vad gäller Missoni, ja, modehuset har ju överlevt sedan 1953 och handlar med säkerhet enligt plan när de väljer att samarbeta med budgetkedjor.

Se hela kollektionen här!

Foto: Lindex

Inlagt av: Josephine

1 kommentar

  1. […] står även PR-bloggande och krönikaskrivande på schemat, lika bra att börja […]