Under två dagar konfererade nyligen ett hundratal ekonomer, främst professorer och forskare från hela världen på Handelshögskolan i Göteborg. Det var Chinese Economic Association (CEA) som höll sitt årsmöte och samtidigt årets största europeiska konferens om kinesisk ekonomi. Deltagarna fick genom ett antal intressanta föreläsningar en inblick i inhemska och internationella aspekter på Kinas ekonomiska utveckling. Och en bra förståelse för att skiftet i den ekonomiska modellen är på god väg.
Huvudtalare var den kände författaren och föreläsaren Martin Jacques från Cambridge University, som hade mycket intressant att säga om hur Kina i allt snabbare takt påverkar såväl global ekonomi som världsordning. Enligt Jacques kommer Kina år 2030 tillsammans med utvecklingsländerna att stå för 67% av den globala GDP. Vad får detta för konsekvenser?
En strategisk nyckelrelation är den mellan Kina och utvecklingsländerna, speciellt på den afrikanska kontinenten. Detta har Martin särskilt tagit fasta på och när han nu påbörjar sin andra bok, ingår ett års research med placering i Afrika.
Under en intervju med GP fick vi också möjlighet att höra mer om hur Martin ser på att utvecklingen i Kina direkt kommer att påverka hela västvärlden och därmed även Västsverige förstås. Vi kommer att få se fler uppköp av svenska företag – Volvo Cars är bara ett exempel, men även partnerskap där kunskap byts mot möjligheten att enklare få tillgång till den kinesiska marknaden. Vi kan också förvänta oss en ökande ström av turistande och välinformerade kineser med välfylld plånbok, som väljer Sverige för det exotiska och speciella. Vill du läsa mer om Martin Jacques, kan man köpa hans bok ”When China rules the World: The end of the Western World and the Birth of a New Global order” alt lyssna på hans TED Speech.
Allt fler företag skapar starkare kopplingar till Kina och Asien generellt, det ser vi inte minst bland våra egna kunder. Ett bra exempel är GU School of Executive Education, som har ett tydligt fokus på Asien och där resor till både Kina och Indien ingår som en del av programmet. Även Stena Bulk och Concordia Maritime har nära band till den asiatiska marknaden och för vår del har det bl a blivit PR-ansvar för flera fartygsdop i Korea. Och redan för flera år sedan hade vi nöjet att svara för PR i samband med att Falkenbergs Kommun anordnade en miljökonferens i staden Shijiazhuang. Verkligen en uppgift utöver det vanliga.
Inlagt av Birgitta Plyhm
Bild: Pixabay, bild från dop av Stena Sunrise