Häromdagen var jag och lyssnade på ännu ett föredrag med formgivaren Christel Copp. Rubriken löd ”Med färgen i fokus” och tog bland annat upp hur reklamvärlden använder sig av olika färger för att påverka sin målgrupp.
Jag fick förklaringen till varför jag har sett så många bruna nyanser i annonser det senaste året och varför jag egentligen inte alls borde klä mig i mina favoritfärger svart och vitt. Den bruna bakgrunden som har blivit allt vanligare i reklamsammanhang hänger helt enkelt ihop med finanskrisen. Brunt för nämligen tankarna till det stabila, trygga och jordnära, något som efterfrågas av kunderna då ekonomin inte känns helt säker.
Vad gäller klädkombinationen svart och vitt kopplar vi svenskar gärna ihop framförallt det svarta med makt och status. Men att titta på just den här kombinationen av färger är otroligt ansträngande för ögat eftersom pupillen ständigt måste öppnas och stängas.
För övrigt fick jag reda på att det är färgen blå som uppskattas mest här på västkusten; lugn och vilsam med associationer till havet…
Det är verkligen intressant att få förklarat vad som händer i hjärnan då vi ser olika färger och hur detta ständigt utnyttjas av reklammakarna. Orange används ofta i annonser för mat då färgen sägs höja aptiten medan rött ses i reklam för snabba bilar då färgen höjer blodtrycket och gör oss mer uppmärksamma.
Frågan är om färgtricken kommer att fungera på mig nu när jag är medveten om detta!?
Se även:
Kreafonbloggen: Mat är röd, badrum är blå; Logotyp och färgval;
+ konstlistan.se;
+ Kort färglära
+ tidigare inlägg om Christel Kropp
Färg kan man aldrig få nog av! Och faktiskt tror jag nog att man påverkas av ”färgtricken” även om man känner till (en del av) dem :)