Förra veckan hade Wednesday Relations en heldagskonferens på hotell Rival i Stockholm som handlade om marknadsföring på Facebook. Det var en rad intressanta föreläsare från bland annat IBM, Nelly.com och självaste Facebook. Bl a diskuterades hur man lyckas med en kampanj på Facebook, vilken betydelse antalet likes egentligen har och hur man som företag ska förhålla sig till sina FB-vänner.
Ett föredrag som dock var strået vassare än de övriga var Jarno Vanhatapios, grundare till nelly.com, som berättade vad de gör för att få 1000 nya likes om dagen. Han pratade mycket om vikten av att ha rätt förhållningssätt till sina vänner på Facebook. Som företag måste man tänka på att man faktiskt inkräktar på ens vänners privata tid. Man måste därför visa dem respekt och inte sprida ut en massa information bara för att möjligheten finns. Man ska endast göra det när det finns något vettigt att säga.
Nelly.com låter även sina vänner rösta på exempelvis vilka skor de ska ta in samt vad de vill ha för erbjudanden. Kunderna får alltså möjlighet att vara delaktiga och känna att Nelly lyssnar på vad just de har att säga. Detta är också något han rekommenderar till andra – man måste ge något för att få något tillbaka. Något man även kan ha i bakhuvudet är att det faktiskt kostar mindre för företaget att ge sina facebook-vänner unika erbjudanden och rabatterade priser än vad det kostar att ha en kort reklamsnutt på TV för att nå sin målgrupp. Målgruppen finns ju redan där på Facebook frivilligt så man får inte glömma bort att belöna dem.
Nedan följer ett axplock av dagens övriga föredrag:
* Charlotta Wark, kommunikations- och marknadschef på IBM, pratade om hur viktigt det är att arbeta med företagskulturen och hitta rätt förespråkare som kan påverka företagets anseende positivt. Hon rekommenderar alla att bli sin egen kund genom att köpa sina egna produkter och testa att reklamera dem för att få reda på hur ens kunder blir bemötta.
* Emilie Thorsén, rådgivare på Geelmuyden.Kiese, pratade om hur man genom storytelling kan skapa ett känslomässigt band till varumärket. Hon berättade också för oss hur man kan använda sig av Facebook som scen för att sprida ut sin story.
* Niclas Prenker, Client Partner Nordic på Facebook, berättade om Facebooks olika verktyg och hur man kan ta hjälp av dessa för att skapa långvariga relationer.
* David Bothzén, Social Media Manager på Stadium, delade med sig av de erfarenheter och misstag som de gjorde när de startade sin sida på Facebook.
……………………………………………………………………………………………………………………………..
Dagen bjöd alltså på en hel del givande tips, men tyvärr hade varje föreläsare kort tid på sig, vilket – som vanligt – gjorde att allt blev ganska ytligt. Kanske vore det bättre med färre föreläsare och mer fördjupning?
………………………………………………………………………………………………………………………………
Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.