Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

15 maj 2012

It takes a listener to be a teller

Idag arrangerade Plyhm Kommunikation en lunchföreläsning tillsammans med storytellern  Matts Heijbel på restaurang Tvåkanten i Göteborg.

Det var ett inspirerande seminarium där Matts gav oss råd kring hur man kan locka fram bra stories kring företagskulturen och hur man kan göra dem framgångsrika. Nedan följer en komprimerad version av tips på hur du kan gå tillväga för att ta fram de bästa berättelserna i ditt företag:

• Lyssna! Man måste vara lyhörd och lyssna på vad medarbetarna har att berätta.

• Ställ frågor! Frågor kan locka fram de bästa berättelserna. Exempelvis – kan du komma ihåg någon gång som du blev berörd i ditt arbete?

• Skörda och samla ihop berättelserna.

• Välj ut de bästa och sätt dem i arbete.

• Måla och krydda dina berättelser! Undvik siffror och fakta.

• Tala alltid sanning – verkligheten duger som den är!

Några av dagens lunchgäster var:

Jakob Ivarsson – Stakeholder, Stefan Lerneby – Gomo:Group, Jan-Erik Carlsson – Food Diagnostics, Gösta Palmqvist – Inlär i väst

Elin Krusell – Innovatum, Olof Johansson – GU/Handelshögskolan

……………………………………………………………………………………………………………

Vi har tidigare skrivit en hel del om hur man med Corporate Storytelling kan befolka företagets varumärke genom att sprida levande berättelser kring företagskulturen och dess verksamhet. På Matts Heijbels hemsida/blogg finns det även mycket intressant att läsa. Matts har också ett nyhetsbrev som man kan prenumerera på – anmäl dig till matts@storytellers.se!

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Kommentarsfältet är stängt