Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

5 jun 2012

Informationskaos skapar stress

Blir du ofta avbruten på jobbet? Känner du att du inte hinner med det du egentligen borde göra? I så fall kan det vara tecken på informationsstress.

Svenskar som använder datorer i sitt arbete lägger alltmer tid på att leta dokument och plöja igenom stora mängder av information dagligen samtidigt som informationsmängden ökar och blir mer svårhanterlig. Detta informationskaos stjäl inte bara tid utan gör det också svårt för oss att urskilja vad det är som är viktigt och vad som ska prioriteras. Blir du dessutom ofta avbruten när du arbetar är du inte ensam om att känna att du inte hinner med det du egentligen borde göra.

En ny undersökning gjord av Manpower visar nämligen att tidstjuvar såsom datorstrul och pratsamma kollegor gör att en timmes arbetstid per dag försvinner på grund av små avbrott som stjäl uppmärksamhet. Tillfälliga avbrott som gör att vi måste flytta fokus tar inte bara tid och energi utan gör oss även ineffektiva och stressade.

Vad kan man då göra för att minska detta informationskaos? Att endast arbeta med en sak i taget, stänga av pling-ljudet på mail och sms samt planera sin arbetsdag väl är några saker som kan minska informationsstress. Att även boka in tid för när man ska läsa och svara på mail samt skriva ner de saker man har i huvudet kan vara småsaker som är bra att tänka på.

Fler tips på hur du kan hantera informationskaos kan du läsa här och här!

Vår gästbloggare David Stiernholm är struktör och har många tips på hur vi kan få mer tid över till det som är viktigt. På hans hemsida kan du bland annat beställa hans nyhetsbrev som utkommer en gång i veckan och där du får praktiska tips på hur du skapar struktur mm.

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Bild: Flickr

Kommentarsfältet är stängt