Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

20 feb 2013

I am the bullet in the chamber

Den ena skandalen avlöser den andra inom sporten. Det började väl egentligen 2010 med Tiger Woods otrohetsaffärer, sedan kom nästa stora bomb i höstas då det visade sig att Lance Armstrong använde sig av steroider och nu på självaste Alla Hjärtans Dag chockade den sydafrikanske OS-stjärnan Oscar ”Blade Runner” Pistorius hela världen då han anklagades för att ha skjutit ihjäl sin flickvän Reeva Steenkamp. Även här påstås olagliga preparat ha ett finger med i spelet.

Som bekant går inte doping, än mindre mord, hand i hand med sponsoravtal och flera stora företag förmodas nu kvickt säga upp samarbetena med Pistorius för att rädda sina egna varumärken. Störst exponering fick Pistorius tillsammans med Nike där copytexten löd ”I am the bullet in the chamber”. En träffsäker mening som plötsligt blev så fel, inte minst i kombination med Just do it.

”Problemet (risken?) när man satsar så mycket pengar på en person är att den kan förstöra sitt anseende i ett tillfälle av passion eller berusning. Dessa atleter har vissa kvalitéer som varumärkena utnyttjar men vid sådana tillfällen skadar atleterna bolaget. De måste klippa bandet med atleten och gå vidare” säger varumärkesexperten Robbie Vorhaus.

Och visst har Vorhaus rätt. Nike har flera framgångsrika atleter i sitt stall och trots att varumärket förmodligen kommer att få sig en törn just nu lär inte Blade Runner’s påstådda (ännu finns ju ingen dom) tragiska handlingar påverka ett sådant superbrand i det långa loppet. Dock bör man nog ta för vana att tänka över den här typen av ”dubbelbetydelser” en extra gång. Verkligheten är ibland mer än oförutsägbar.

Foto: Nike

Inlagt av: Josephine

Uppdatering 20130222 – Enligt Resumé – Nike dumpar Pistorius

Kommentarsfältet är stängt