Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

30 okt 2009

Hur gör du PR för ditt sponsringsprojekt?

Fyra debattörer i samspråk

I ottan i går samlades ett femtiotal PR-hungrande medlemmar från det excellenta nätverket Kultur och Näringsliv hos Brewhouse i Göteborg. Tillsammans med Anders Westgårdh, Welcom, Johan Belin, Sunny Side Up och Johan Rudh från Essoell var undertecknad inbjuden att prata om PR relaterat till kultursponsring.

Ett av dagens heta diskussionsämnen var så klart sociala medier. Vi konstaterade bl a hur viktigt det är att tänka till innan man gör en satsning. Det är visserligen gratis att använda sociala medier, men det krävs personella resurser och det är viktigt att ha planerat för detta. Vid en snabb handuppräckning visade det sig att en stor del av de närvarande var upplagda på Facebook och en del twittrade också. Bloggandet var inte lika utbrett.

Hur skriver man en intressant pressreleae?  Ja, det var en fråga som alla ville ha svar på. Några handfasta råd: Skriv enkelt, tydligt, kortfattat och lägg gärna till bilder/illustrationer. Material som går att använda direkt och tillgänglighet vid eventuellt intervjubehov är extra plus förstås.

Vi pratade också en del om mätbarhet vad gäller PR. I vår bransch presenteras ju ibland t ex ”värdet” av PR/publicitet schematiskt med formeln ”annonskostnaden x 7” (en helsidesannons i DI kostar t ex 120.000:-). Detta är dock ett trubbigt sätt att räkna värde. Vi ser ju hellre långa satsningar med utvärdering i ett helhetsperspektiv.

Bland exempel på goda PR-satsningar nämndes Ostindiefararen Gotheborg. Gösta Andersson från storsponsrande SKF, berättade om affärsnyttan via de öppnade nätverk som bl a var ett resultat av satsningen på PR.

En annan intressant fråga var: Är kulturen resp näringslivet bra på att använda PR? Här kunde vi bara konstatera att näringslivet nått mycket längre. Frågan varför återstår att besvara……

Läs även: Om Kultursponsring hos Kultur och Näringsliv; Blogg om kultursponsring;  Intervju med Lena Adelsohn Liljeroth i Passion for Business/E24; artikel i DN; bloggen Kulturekonomi och The Band Meeting (med inlägg från gårdagens event).

 Foto: sxc.hu
Inlagt av Birgitta

Kommentarsfältet är stängt