Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

11 sep 2012

Femstjärnig PR hos Elite Plaza

PR

PR har många ansikten. Hotel Elite Plaza i Göteborg frontar sedan snart ett år med en tvättäkta Doorman. Han heter Stan och ”agerar dörrvakt” fyra timmar varje morgon och kväll.

Tjänsten som Doorman delas av Stan och en kollega. De turas om att tjänstgöra 07.00 – 11.00 och 16.00 – 20.00 varje dag.

Stan tycker att det roligaste med jobbet är alla människor som stannar och pratar – gäster, boende i området, turister. Alla åldrar, alla typer. Så man måste gilla att vara synlig och social.

Vi väcker lite oväntat rätt mycket uppmärksamhet faktiskt, berättar Stan.  Särskilt när vi har den höga vinterhatten på – då blir man fotograferad ibland flera gånger om dagen.

Vilken är då den vanligaste frågan?
Vägbeskrivningar! Såväl från hotellets gäster, men minst lika ofta från förbipasserande. Min uniform inbjuder väl, jag blir någon slags officiell informationsperson.

Sedan 1 januari 2010 finns det gemensamma kriterier för rankning av hotell i Europa. Hotellen bedöms efter 270 kriterier och kan erhålla mellan 1 och 5 stjärnor. För att räknas som femstjärnigt krävs bl a att man har en Doorman.

Uppgiften är att vara den första person som gästen möter, vänlig och uppmärksam och som är villig att hjälpa till med bagaget, hänvisa parkering och svara på alla slags frågor.

Charlotte, marknadskoordinator på Elite Plaza är mycket nöjd med sina Doormen.

Ja, vi har fått oerhört bra feedback från våra gäster. Det blir ett trevligt inslag i hotellupplevelsen. Gästen känner sig väl bemött och får ett positivt intryck. Absolut ett gott PR-värde!

Doormannen har också väckt en del medialt intresse och bl a GT har uppmärksammat Stan med en intervju. Och på klädsajten Saint James backar Stan upp snyggklädd modell på resande fot.

Inlägg + foto Birgitta Plyhm

Kommentarsfältet är stängt