Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

2 maj 2012

En bild säger mer än tusen ord

De senaste åren har medierna fått ett större intresse för bilder än någonsin och man ser därmed att en bra bild har stor betydelse för nyhetsvärderingen. Att använda sig av en spännande bild i sin pressrelease kan därför vara ett slagkraftigt verktyg för att väcka uppmärksamhet kring just din nyhet.

Bildernas betydelse i både nyheter och pressmeddelanden var också något som diskuterades på Cisions seminarium i Stockholm för några dagar sedan. Vi fick bland annat fem användbara tips av Alexander Mason, sälj- och marknadsdirektör på Cision, hur man kan använda sig av bilder för att få ytterligare uppmärksamhet kring sin nyhet:

1) Använd bilder som förmedlar en känsla när du ska skicka ut ett pressmeddelande. En av de vanligaste bilderna i pressmeddelanden är porträttbilder på företagets talesperson men det är oftast inte dessa som journalister sedan använder. Placerar man istället personen i fråga i en intressant miljö är det större chans att denna bild får större spridning än en vanlig porträttbild.

2) Att ha med en bild i ett pressmeddelande stärker inte endast meddelandets budskap utan är även bra för sökoptimering då pressmeddelanden med bilder genererar mer trafik till ditt pressrum än de med bara text. En pressrelease med en bild läses också av betydligt fler personer än de som är utan. Detta visas exempelvis på CisionWire där man kan se att cirka 70 % av de populäraste pressmeddelandena (de som läses av flest personer) har just bilder.

3) Ha endast högupplösta bilder med i ditt pressmeddelande och se till att använda något av de vanligaste bildformaten såsom JPEG. Tänk också på att bilderna bör vara ordentligt ljussatta för att journalister ska kunna använda sig av dem även i tryckta medier.

4) Tänk på vad du döper bilden till genom att använda ett namn som alla förstår. Tänk också på att tagga bilden så att den blir lätt att hitta. Här är det viktigt att du har med bildens nyckelord. Slutligen är det också bra att ha en beskrivande bildtext som innehåller uppenbar information såsom vem/vad den föreställer, vart bilden är tagen och vem som är fotograf mm.

5) Sprid och gör bilden lättåtkomlig för din målgrupp. Är det exempelvis på Facebook din målgrupp befinner sig – se till att ha rikligt med bilder på din sida. Skapa en bildbank och upprätta rutiner för att sprida nya bilder genom exempelvis CisionWire, Flickr och andra bildtjänster. Länkar du hela tiden till din bildbank underlättar du dessutom journalisternas arbete och ökar möjligheterna till publicering. Glöm inte heller den nya plattformen Pinterest som vi tidigare skrivit om här på Plyhmbloggen och som är en utmärkt kanal för spridning av bilder.

………………………………………………………………………………………………..

Övriga tips:

Om du vill veta mer om bildredigering, olika bildformat och lära dig grunderna i Photoshop är Moderskeppet en mycket användbar webbplats där du kan hämta bra information!

Om du vill få fram en färgpalett över vilka färger som finns med i dina bilder är Pictacolous en väldigt bra sajt. Denna kan du använda dig av om du exempelvis vill ha rubriken i en liknande färg som bilden för att text och bild ska få ett enhetligt utseende.

Inlagt av gästbloggare Louise Richardson.

Bild: Flickr

Kommentarsfältet är stängt