En blekare och alltmer härjad Guillou löper sedan några dagar gatlopp i medierna. Undrar om han har kontaktat någon PR-konsult för krishantering? I det här skedet är det förstås ganska meningslöst – det är redan kört. Men det klart, igår erkände han ju att han begått två misstag. Då kanske han ändå är under bearbetning?
Nyligen läste jag Paul Ronges utmärkta bok ”När Janne Josefsson ringer”. Där handlar ett långt avsnitt om just krishantering. Paul är numera själv PR-konsult men har tidigare jobbat länge som journalist, bl a grävande på flera kvällstidningar. Här finns många goda råd att beakta i samband med kris och många bra och intressanta exempel. Läsning rekommenderas, inte minst i proaktivt syfte!
(se även dagsaktuell info om avveckling av Ronge Kommunikation, men med planer på ny verksamhet)
Jag vet också hur det är att känna sig som ett villebråd, även om jag i min position inte var personligen ansatt. För många år sedan var jag informationschef på IT-raketen Prosolvia. En journalist på den stora affärstidningen utsåg oss till sin ”tolvtaggare” – en sådan som det är status att fälla. Nio månader senare – med många åskådare via ständigt hög mediabevakning – gick bolaget i konkurs den 28 december 1998. De nio månaderna kan inte beskrivas som något annat än ett rent helvete, även om det för min personliga del visserligen gav ovärderlig erfarenhet och kompetens inom område krishantering.
Dreven kommer och går, ibland kortvariga men priset är ändå högt och upplevelsen smärtsam. Med egen erfarenhet i färskt minne, trots många års distans finns därför – rätt eller fel – min sympati idag hos människan Guillou.
Läs även: Artiklar i DN, SvD, Aftonbladet, Expressen
Intressant läsning! Jag vill verkligen hitta tid att läsa Ronges bok, den verkar bra.
[…] pantsätts vid en eventuell kärnkraftsolycka i Tyskland – snacka om förtroendekris. När drevet går och alla börjar skylla på varandra får jag känslan att de inblandade ställt sig över den stora […]