Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

11 mar 2010

Bröllop till varje pris

crown

Ingen lär missa kronprinsessan Victorias och herr Daniel Westlings bröllop den 19 juni; SVT sänder specialgjort kungaprogram med Ebba von Sydow, Aftonbladet hovbloggar och Den Officiella Bröllopsserien har redan lanserats.

Men kan för mycket exponering med anknytning till bröllopet ha en negativ inverkan på kungahuset och Sverige som varumärke? Kan all uppmärksamhet och kommersialisering resultera i billigt istället för exklusivt? På vilket sätt stärker t.ex. Delicatos ”kungliga” hallonmazariner varumärket Sverige och vad har monarkin egentligen för intresse av den här typen av ”begränsad upplaga produkter”? Antagligen ingen, men företagen inser att det finns pengar att tjäna.

Svensk Handel och Handelns utredningsinstitut har beräknat att försäljningen av bröllopsrelaterade produkter i hela Sverige kan uppgå till 2,5 miljarder kronor. Givetvis vill många företag (och privatpersoner) dra nytta av bröllopets ekonomiska fördelar:

• Utvalda företag lanserar (som nämnt ovan) mazariner, blomfrön, kaffe och gräddtårtor som alla ingår i Den Officiella Bröllopsserien.

• Stockholm stad och Svenska institutet har tagit fram en gemensam plattform – Brands of Sweden, där företagare kan marknadsföra sig under ett gemensamt paraply.

• UD satsar 4 miljoner kronor för att ta hand om de 700 journalister som kommer hit.

• Lägenheter i Stockholm hyrs ut för 20 000 kr under bröllopsveckan.

Thomas Brüls, VD på Visit Sweden, säger till SvD:
-Bröllopet betyder mycket för Sverige. Varumärket Sverige kommer att exponeras väldigt mycket i utländsk press och ett starkt varumärke attraherar fler investeringar och besökare.

Brüls har rätt. Ett kungabröllop betyder guldläge vad gäller exponering av vårt land och många utlänningar fascineras av Sverige just för att vi fortfarande är en monarki. Frågan är bara var gränsen går? När blir exklusivt bara billigt?

Luuk direktsänder för SVT.
Expressen kommer med två bröllopstidningar.
Läs Herman Lindqvists spännande artikel om Folke Bernadotte.
SVTs bröllopsmagasin med Ebba har haft premiär – kritiken inte nådig enl Aftonbladet.

 Foto: Flickr
Inlagt av: Josephine

1 kommentar