Det så kallade aktivitetsarmbandet utsågs nyligen till årets julklapp 2014. Ett armband som registrerar allt från sömn till puls och som dessutom gör att du lätt kan dela med dig av träningsresultaten i sociala medier och tävla mot andra runt om i världen. Dock fanns det ju en hel del konkurrens när vinnaren utsågs, bl.a. från ett par nya bröst.
”Vinn årets julklapp – nya bröst”, stod det på Göteborgsföretaget Klinik 34’s Facebooksida. Och responsen var enorm. Efter bara några timmar fanns det 500 kommentarer till julkampanjen vilket ledde till att Facebook av oförklarlig anledning stängde ner sidan som tillslut började fungera igen.
Magdalena Petersson McIntyre på Centrum för konsumtionsvetenskap hävdar att reklamkampanjen är ett sätt att utnyttja kvinnors osäkerhet om att man inte duger som man är, medan Fredrik Berne, läkare och grundare till Klinik 34 inte håller med:
”Företaget uppmuntrar inte människors osäkerhet kring sitt utseende. Utvecklingen har gått framåt och ger oss en möjlighet att förbättra det man själv vill”.
Kanske lite som att förbättra sina träningsresultat? För vi är mer och mer intresserade av att optimera oss själva, och det gäller både insidan som utsidan. Man kan ställa sig frågan vad som bidrar till störst kroppshets: att vara besatt av att mäta blodets syrenivå, antal brända kalorier, stigning, distans, puls och sömnkvalitet eller ett par nya bröst? Kanske speglar båda dessa julklappar vår utseendefixering och att det faktiskt är vi själva som har skapat den?!
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=-wlvmLn26k0′]
Film: Youtube
Inlagt av: Josephine Ferguson