På kundbesök i Stockholm passade jag på att delta på en konferens med några av Sveriges främsta föreläsare inom sociala medier. Som arrangör för ”Gratis marknadsföring för kluriga” står Atomer och bitar med mångsidige Pär Ström i spetsen. Ett par hundra vetgiriga har slutit upp för att avnjuta en konferens som omfattade
- Brit Stakston från JMW och Niclas Strandh från Strandh.digitalpr om ”Anpassa dig till the conversation revolution” (Länk till presentationen på Slideshare).
- Måns Adler grundare av Bambuser om ”Intet nytt under stjärnorna – är inte alla medier sociala?”
- Pär Ström från Atomer och bitar om ”Klurig användning av Twitter och YouTube”.
- Fredrik Dolléus från Alenio om ”Sociala medier-strategi – engagemang och affärsnytta”.
- Johan Ulvenlöv från Socialdemokraterna om ”Netroots: en progressiv bloggrörelse på internet”.
- Simon Sundén från Iconvert om ”Att integrera sociala medier med annan marknadsföring” (Länk till presentationen på Slideshare).
- Sist ut var Erica Zandelin från Scania som pratade om ”Scanias erfarenheter av sociala medier”.
Mest tänkvärt tycker jag Fredrik Dolléus fråga ”Hur går du tillväga när du ska köpa en ny tv?” och svaret ”Man börjar på Google!”. Google är världens mäktigaste informationslämnare och på Google rankas sociala medier högt.
Dagen gav en allsidig bild av hur man kan stödja företagets affär med sociala medier. Däremot föll dagens tema något när Simon Sundén helt korrekt konstaterade att allt kostar. Om inte reda pengar så tid och engagemang.
Samtliga av dagens föreläsare visade konkreta exempel på nyttan av ett väl genomfört användande av sociala medier. Någon presenterade även konkreta siffror: Dell sägs ha rapporterat att de uppmätt en ökad omsättning med 3 miljoner dollar relaterad till sociala medier.
Klart är att väl använt är sociala medier ett kostnadseffektivt sätt att stärka sitt varumärke och öka efterfrågan. Utmaningen består i att anpassa insatsen efter företagets specifika behov och möjligheter. Företagen måste lyssna, skapa dialog och framförallt – våga testa. Sociala medier är här för att stanna – vi hörde igår att de nu börjat ta plats även i de mest förändringsobenägna organisationer.
Tack för en intressant sammanfattning! Det hade verkligen varit roligt att få vara på plats.
Ja, det var en bra mix av talare. Praktisk nytta, affärsrelevans och intressanta exempel. Och bra mingel med tillfälle till nya spännande kontakter.
Efter ett större antal seminarier i ämnet tror man att man hört en hel del, men det är bara att konstatera att det finns mycket mer att lära!