Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

4 feb 2010

Accessism – vår tids hetaste accessoar

sxc.hu/profile/hoefi 1215912_73521777Intressant läsning i veckan har varit Telias Trendrapport 2010. För dig som inte hunnit läsa kommer här en snabbsummering: 

  1. 2010 års IT-fenomen – Accesism [aksesis´m]: Tre av fem svenskar stänger i princip aldrig av sin mobiltelefon eller undviker internetaccess i syfte att göra sig otillgängliga. Vår identitet bestäms av hur pass upp-, ned- och ihopkopplade vi är. Accessen är vår tids hetaste accessoar. Kul med ett nytt popord!
  2. Aldrig ensam med Internet: Åtta av tio i undersökningen menar att modern kommunikationsteknik gör livet mindre ensamt. Det gäller i synnerhet pensionärer som upplever en större rikedom i sina liv tack vare modern kommunikationsteknik. Fantastiskt för alla ensamma där ute om så är fallet.
  3. Kvinnorna tar över Internet: På så gott som alla områden drar kvinnor större nytta av dagens kommunikationsteknik än män. Kvinnor är minst benägna att stänga av sin mobil och mest benägna att uppdatera Facebook och skicka sms, mms och e-post. Tja, det är sedan tidigare känt att vi kvinnor gillar att kommunicera  och att många av oss älskar accessoarer.
  4. Uppkopplad avkoppling: Tre av fyra anser att det är mer stressande att vara utan mobiltäckning och internetaccess än tvärtom. Få situationer i vardagen är för många lika stressfyllda som att vara utan sin mobiltelefon. Nära nio av tio säger att modern kommunikation ger, snarare än tar ifrån dem, kontroll över tillvaron. Absolut – vilken utmaning det är att vara utan.
  5. Kortare stubin: Den breda användningen av sociala medier och den ständiga uppkopplingen har vant oss vid att få information direkt. Tålamod att hitta det vi vill på ett företags sajt räcker bara i 30 sekunder. Därefter lämnar vi sajten och väljer någon annan, uppger åtminstone hälften av de som svarat. Företagen förväntas i allt högre utsträckning svara omgående på våra frågor. Betyder detta att vi svenskar blivit mer sydländska i vårt temperament?

Kanske rapporten inte innehåller några direkta nyheter men visst är det bekvämt att få verkligheten summerad, analyserad och definierad.  Och så kan vi andra istället gå direkt på handlingsplanen.

Summerat ur rapporten:

VAD GÖR DU EN VANLIG DAG?
Skickor e-post – kvinnor 82%, män 79%.
Skickar sms – kvinnor 78%, män 64%.
Chattar (t ex MSN) – kvinnor 31%, män 25%.
Uppdaterar sociala sajter som Facebook – kvinnor 30%, män 17%.
Kommenterar statusrader på sådana sajter – kvinnor 26%, män 14%.
Skickar mms – kvinnor 14%, män 7%.
Skriver blogginlägg – kvinnor 11%, män 5%.
Kommenterar blogginlägg – kvinnor 13%, män 5%.
Länkar till ljud, bild eller film på sociala sajter eller bloggar – kvinnor 7%, män 6%.
Lägger upp bilder, ljud eller film på sociala sajter – kvinnor 6%, män 5%.
Ringer via dator – kvinnor 5%, män 10%.
Källa: Telia Trendspaning 2010

Läs mer här:
Telias trendsajt
Presentation av rapporten finns även på Bambuser

Medias rapportering fokuserar på genusperspektivet: 
E24 Kvinna – Kvinnorna tar täten på nätet
DN – Sociala tjejer fyller nätet
Jajja Magazine – Kvinnorna tar över internet

På Plyhmblog har vi tidigare skrivit Lider du av Status Update Anxiety?
Och alla gillar inte att vara uppkopplade!

Bild sxc.hu hoefi
Upplagt av Charlotte

Kommentarsfältet är stängt