En sak är säker: Med hjälp av de sociala medierna kan man bygga upp och förstärka det egna varumärket. Men då krävs det att man använder dem på rätt sätt.
Man bör som regel ta sig tid att fundera över hur man vill använda de olika plattformarna. Dessutom är det viktigt att de som ska ha tillgång till företagets konton får någon form av utbildning. Det är viktigt att det är ett enhetligt budskap som kommuniceras ut.
Sociala medier är även ett utmärkt redskap för att kunna ta emot synpunkter och föra en konstruktiv dialog med sina kunder. Sökbyrån Digital Broker som sysslar med sökmarknadsföring har listat nio steg hur företag ska skapa mer affärsnytta med sociala medier.
Men är det viktigt att man som företag finns i alla sociala medier?
Nicole Karlis som är content manager på den amerikanska byrån Scripted hävdar att fördelarna med att fokusera sina insatser till endast en social plattform, är att man blir duktig på att utveckla strategier för just det nätverket. På Instagram och Pinterest exempelvis, kommunicerar man med bilder och korta kärnfulla texter. Facebook och google+ är istället utvecklade för längre texter och möjliggör interaktion mellan parterna.
Det handlar alltså om att förstå vad som gör varje plattform unik och hur man kan använda dem till sin fördel. Börja i liten skala och utveckla kommunikationen till fler plattformar efter hand.