Olika PR-aktiviteter är numera ett givet inslag under Almedals-veckan och enligt Resumé är Almedalen PR-branschens viktigaste vecka på året. Intresseorganisationer och företag tar hjälp av PR-byråer för att få fram sitt budskap, skapa publicitet och en chans till att påverka samhällsdebatten. Detta i en allt hårdare konkurrens.
Varje år visas prov på kreativa idéer och initiativrika kampanjer med viktiga budskap. För sjunde året i rad utser PR-byrån Westander en vinnare till priset ”Hetast i Almedalen” – den kampanjen, enligt dem som har lyckats bäst med att nå ut med sitt budskap. I år gick priset till Sitt med Dawit, en kampanj som uppmärksammar den fängslade journalisten Dawit Isaaks situation i Eritrea. Besökare bjuds in till att sitta femton minuter i en mörk cell, liknande den som Dawit Isaak nu har suttit fängslad i sedan 2001.
Övriga finalister till priset var det uppmärksammade besöket av Pussy Riot, RFSU´s politiska sexualupplysning till riksdagsledamöter, Ung Cancers kampanj Kolla pungen samt Kommunals kampanj Byt lön.
Gemensamt för PR-kampanjerna är att de har ett viktigt budskap som utgångspunkt och bakom står personer med ett brinnande engagemang för frågan. Med skicklighet använder de sig av sociala medier integrerat i kampanjerna och genomslaget är stort på såväl Twitter, Instagram och Facebook som i traditionell media.
Att följa vad som händer i Almedalen, trots att man inte befinner sig på plats har aldrig varit enklare.
Inlagt av gästbloggare Ann-Sofie Pettersson