Sociala medier är nytt och oprövat för många. Personligen har jag konstaterat att de är här för att stanna. Många med mig tar dem på allvar och ser över möjligheterna att härigenom stärka dialogen med sina intressenter.
Hur ska man då gå tillväga? Själv lyssnar jag, kikar runt och prövar mig fram.
Var börja? Ett ställe att få sig en bra tankeväckare är att titta på You Tube-filmen ovanför, ”Social Media Revolution”. Här lär jag mig bland annat att:
- 25% av sökresultaten för världens största varumärken är länkar till användargenererat material
- 34% av alla bloggare postar åsikter om produkter och varumärken
- 78% av konsumenterna litar på sina jämlikars rekommendationer
- Bara 14% litar på annonser
Gillar du vad som sägs om ditt varumärke på nätet? Om du fortfarande tvekar:
Köp boken ”Marknadsföring och kommunikation i sociala medier”. Läs även författaren Lena Carlssons 10 goda insikter om sociala medier och Kreafon-bloggens inlägg Om förutfattade meningar kring Internetanvändande och sociala medier.
Så här beskriver svenska kommunikatörer möjligheterna när de fick frågan ”Vad är det allra viktigaste att tänka på för företag i det nya förändrade kommunikationsklimatet? Några av dem som svarade: Björn Alberts, Björn Elmberg, Johan Ronnestam, Brit Stakston, Judith Wolst, Therese Mannheimer, Jerry Silfwer och Martin Stadhammar.
Så här gjorde en skoaffär på nätet.
Social Media in Plain English (film).
Se även Demokratisk revolution på GP.
och egna inlägg på vår blogg; Forresters rapport; Status update anzxiety, Chefen ser dig; Dags att satsa på webben; Affärsnyttan med sociala medier och så lite tips Hur du kan ta hand om negativa kommentar
Inlagt av: Charlotte
Jättebra Charlotte! Ett fantastiskt bra ämne, mycket information och länkar som alla är toppen. Blev tvungen att göra bokmärke hit!
Tack Andreas!
Visst är det ett ämne som fascinerar – synd att inte all information är samlad på ett ställe för oss som är intresserade.