Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

18 mar 2013

Fot mot strand


Medan iskylan biter sig fast här hemma i Sverige svämmar Facebook över av foton på semestrande svenskar. Enligt Ving delar vi med oss av vår vardag som aldrig förr: 6 av 10 resenärer uppdaterar sin Facebook även under ledigheten och är snabba med att involvera sitt nätverk redan från bokningsbekräftelsen.

I Vings studie utgör utflyktsbilder, badbilder och matbilder topp 3 med syftet att inspirera andra till att resa. Men är det verkligen så? Lägger vi upp klassikern fot mot strand för att inspirera våra vänner? Njae. Mest kanske man vill visa att man är nöjd med sin tillvaro, fast hade man verkligen lagt upp sin fot på Facebook då? Handen på hjärtat så kan väl de flesta erkänna att vänkretsen hemma i gråa Sverige är måttligt roade. Dock betyder inte detta att de är ointresserade av att höra om den fantastiska resan när du är hemma igen!

Hur mycket handlar det egentligen om bekräftelse? 14 % av de tillfrågade i undersökningen erkänner att de vill skryta om sin resa. För vad händer om semesterbilden på ungarna som äter glass vid poolen får NOLL likes? Åkte man till fel land, åt fel glass eller var det helt enkelt ingen som ville ta del av de personliga familjeangelägenheterna?

Facebook, Instagram, Twitter… Forumen för semesterfirarna och deras followers är många. Men hur var det nu med alla de där likesen? De kanske avslöjar mer om oss själva än semsterfiraren och hans fot?!

Foto: Facebook

Inlagt av: Josephine

Kommentarsfältet är stängt