Medan allt fler företag inser värdet av att synas på Facebook berättar privatpersoner om hur denna sajt för socialt nätverkande inte för annat än olycka med sig. Hälften av alla svenskar är aktiva på Facebook vilket gör att många företag inser självklarheten i att investera en del av marknadsföringsbudgeten i denna sociala plattform. Ju fler ”Gilla” ju starkare varumärke. Men vad händer om man som privatperson inte får några ”Gilla” alls?
I en färsk studie avslöjas att var fjärde person mår dåligt om de inte får logga in på Facebook regelbundet, att de känner att de halkar efter. Göteborgsstudien visar att många, särskilt kvinnor, mår sämre ju mer tid de lägger på sin sida. Exakt varför man blir olycklig ju mer tid man lägger ner på Facebook finns det ingen direkt förklaring till. Kan det vara så att man jämför sig med andras profiler? Folk lägger gärna ut bilder på sig själva när de är glada, vilket skapar en illusion om lycka eftersom man inte ser personerna i det verkliga livet och när de inte är glada.
Det är ju inte nödvändigt att söka efter statusuppdateringar eller foton i syfte att jämföra sig med dessa ur ett negativt perspektiv. Inte heller ägna typiska ”bekräftelsebehovsstatusar” någon större uppmärksamhet.
Och man väl unna folk att få vara lyckliga (om det nu är så det ligger till, mycket på Facebook är ju som sagt en illusion), annars blir det nog svårt att vara lycklig själv. Dock måste man våga vara lite skeptisk och kritisk när man loggar in på Fejjan.
……………………………………………………………………………………………………………………………..
Undersökningen som det refereras till ovan har göteborgsbyrån Valentin & Byhr gjort tillsammans med Göteborgs universitet och elever vid högskolan i Skövde. Man har kartlagt 1.000 svenskar i åldern 15-74 år. Enligt DN är detta den första större studien av Facebook som genomförts i Sverige.
Rekommenderar också läsning av hela artikeln ”Alla vill ju bli gillade” i SvD!
Vi har tidigare skrivit om detta ämne: ”Facebook ger dig ångest”
Foto: Flickr
Inlagt av: Josephine
Stor tumme ner för hela undersökningen! Och skäms till alla som står bakom, och till media som svalt allt med hull och hår (men bra att både Aktuellt och Rapport dementerade eländet dagen efter).
Kanske är det hela undersökningen (och inte resultatet) som bäst beskrivs med ”it’s just an illusion”…
http://www.kreafonbloggen.se/2012/03/06/vad-saknas-i-debatten-kring-facebook-forskningen/