Bloggmeny

Observerar, speglar, reflekterar och diskuterar med fokus på PR och Kommunikation.

Arkiv

19 okt 2009

Forrester uppdaterar de 4 P:na till den digitala tidsåldern

Foto av hisks/www.sxc.hu

För många företag kvarstår ännu frågan att rusta sig för att möta de nya möjligheterna till varumärkesstärkande kommunikation i den digitala tidsåldern. För att stärka närvaro och kompetens i den nya dialogen måste företagen ta ställning och lyfta kommunikationen högt upp på ledningens agenda.

I den transparens som växer fram med de sociala medierna är detta ren självbevarelsedrift. Dessutom kan varje driven företagsledare se möjligheterna i att komma närmare sina målgrupper. Det är det inte så svårt – men kräver engagemang och en ökad flexibilitet.

Forresters rapport ”Adaptive brand marketing: Rethinking your approach to branding in the digital age” sammanfattar hur företagen med rätt inställning och snabbt gensvar kan möta målgruppernas behov och maximera investeringen i varumärket. Rapporten understryker tre huvudpunkter som bör finnas med på företagets agenda:

  1. Utnyttja möjligheterna i ett utökat inflytande för målgrupperna i utformningen av erbjudandet
  2. Ett utökat fokus på strategiska varumärkesplattformar
  3. Kraftsamla kommunikationen i en förenad kommunikationsorganisation

Rapportförfattaren Lisa Bradner menar att tillämpningen av ”Adaptive Brand Marketing” under de kommande fem åren kommer att flytta diskussionen från de klassiska fyra P:na till: Tillåtelse, Närhet, Insikt och Deltagande (Permission, Proximity, Perception, and Participation).

Personligen hoppas jag att rapporten bidrar till ökad insikt och därmed en tempohöjning på utvecklingen av de nya möjligheterna. Jag ser även med spänning fram emot hur kommunikationsbyråernas roll kommer att omformas. Om några år är jag övertygad om att vi kommer att se vinnarna bland dem som bäst integrerat det nya med det gamla – både bland kundföretagen och hos kommunikationskonsulterna.

Rapporten finns att ladda ner här >>
Läs Lisa Bradners blog om sin rapport här >>
Framstående byrån BBH bloggar om vad detta kan komma att betyda för branschen här >>

Foto: hisks/www.sxc.hu
Inlagt av: Charlotte

Kommentarsfältet är stängt